SVT.play - kvinnliga perspektiv 💟

Jag vill tipsa om SVT.play och deras utbud av filmer regisserade av kvinnor. I sommar visas nÀmligen filmer, inhemska och utlÀndska, som alla har en sak gemensamt: kvinnliga regissörer.
Filmerna tar upp berÀttelser och perspektiv, sedda och upplevda av kvinnor. 
 
TyvÀrr rÄder ett manligt perspektiv pÄ majoriteten av filmer som ges ut. Regissörer fÄr gÀrna vara Àldre, grÄbeiga och mÀn. Det har de fÄtt vara lÀnge...
 
Men pÄ senare Är har mÄnga aktörer/ aktriser, journalister och mÀnniskor uttryckt en annan önskan, en annan perspektiv, Àn det vi blivit serverade. 
SVT.play har nu lagt upp nominerade och erkĂ€nda filmer, som Ă€r se- och tĂ€nkvĂ€rda. Jippie❣
 
Jag sÄg en bra marockansk film igÄr (med sjÀlvaste Omar Sharif!): Rock the Casbah (2013).
 

https://www.imdb.com/title/tt2524568/

 
Förutom att den Àr estetiskt fantastiskt gjord, tar den upp kvinnoöden och livsfrÄgor som vi alla stÀlls inför. Den stÀller frÄgor om jÀmstÀlldhet, frihet och begrÀnsningar. Filmen var givande för mig personligen och jag Àr glad över att ha sett den. 
 
Omar Sharif avslutar filmen med att sÀga (pÄ arabiska och franska):
"Min mamma sa alltid: FÄ inte kvinnor att grÄta - för  Gud rÀknar deras tÄrar". 
 
 
En andra film jag "sÄg" (eller mest lyssnade pÄ med mina trÄdlösa) var: The Girl in the Book (2015).
 
 
 
Denna film handlar helt enkelt om hur en ung flicka utnyttjas av en Àldre författare pÄ alla möjliga plan, för att sen pÄ ett eufemistiskt sÀtt bli huvudrollen i hans bÀstsÀljande böcker. I filmen följs den vuxna kvinnans liv, och man fÄr se delar av hennes förflutna och hennes nutida destruktiva leverne.
 
 
Kvinnans liv vÀnder dÄ hon erkÀnner sitt förflutna och konfronterar den nu Ànnu Àldre författaren (som spelas av Mikael Nyqvist).
Huvudrollen lyssnar slutligen pÄ den röst som hon i Äratals försökt att kvÀva och skriver filmen/ boken: "The girl in the book". Filmen slutade pÄ ett hoppfullt och inspirerande sÀtt. Personligen tyckte jag att det fanns scener som var helt onödiga. 
 
 
 
 
 
 
AllmÀnt | |
Upp